Határtalanul! 2017
(HAT-17-03-00025)

2018-05-01

Osztályunk a Határtalanul! elnevezésű pályázat keretein belül 2018 április 9-13-ig egy erdélyi utazáson vett részt. A pályázatnak köszönhetően immár negyedik alkalommal találkozhattunk „testvérosztályunkkal”, a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium 11.A osztályával.

Az izgatottan várt utazás április 9-én, reggel 6 órakor történő indulással vette kezdetét. A hosszú utazást, a rövidebb megállókon kívül, Segesvár óvárosának megtekintése szakította meg. Önállóan barangolhattuk be a középkori építésű óvárost; találkoztunk a lenyűgöző óratoronnyal vagy Vlad Tepes (Drakula) szülőházával is. Este érkeztünk meg Csíkszeredára, pontosabban a Márton Áron Gimnázium épületébe, ahol csíkszeredai barátaink egy igényes műsorral és némi harapnivalóval fogadtak minket. Különösen a táncház – melyhez a zenét népzenészek biztosították - volt élvezetes az osztályunk számára.

Másnap délelőtt először Tamási Áron sírját koszorúztuk meg Farkaslakán, majd utunk a Sóvidék központjába, Parajdra vezetett, ahol buszon ereszkedtünk le az óriási bánya mélyébe. Különleges élmény volt a gyógyászati célokat is szolgáló bányában időzni, nézelődni, ping-pongozni. A délutánt, a híres fazekastelepülésen, Korondon töltöttük; itt betekintést nyertünk egy helyi fazekascsalád munkájába (minden munkafázissal megismerkedhettünk, még az égetés folyamatát is megszemlélhettük) és maradt egy kis időnk nézelődni, vásárolni a település főutcáján végig húzódó kirakatokban is. A nap zárásaként, este, bográcsban készült vacsorával vendégeltek meg bennünket a csíkszeredai szülők Csíkszépvízen.

A szerdai napon (április 11-én) testvérosztályunkkal „karöltve” Dél-Erdély felé vettük az irányt. Először a nyergestetői emlékműhöz igyekeztünk (a „székely Termopülének”, az 1849 –es nyergestetői csatának állít emléket), ahol felemelő érzés volt közösen elénekelni a székely himnuszt. Ezt követően a Szent Anna tóhoz utaztunk, amely Európa egyetlen természetben megmaradt vulkanikus tava. Szerencsére medvével nem találkoztunk, ugyanakkor meglátogattuk a Szent Anna kápolnát és tettünk egy rövid sétát a tó körül. Az tónál egy helyi költő, Vén Árpád is hozzánk csapódott, aki anekdotáival, verseivel színesebbé tette az itt töltött perceket. A következő állomásunk, a délután programja Sepsiszentgyörgy volt. Megnéztük a Székely Nemzeti Múzeumot, ahol részletesen megismerkedhettünk a székelység történetével, kultúrájával, népművészetével. Láthattuk az egyetlen meglévő, Gábor Áron által készített ágyút, de nagy élmény volt megtekinteni Barabás Miklós, Deák Ferencről készült festményét is. A múzeum után szabadidőt kaptunk a legtöbb magyar lakost magáénak tudható székelyföldi város felfedezésére. Estére a Brassó melletti Négyfaluba érkeztünk, ahol elfoglaltuk a Barcasági Csángó Alapítvány által üzemeltetett szállásunkat.

A csütörtöki nap Prázsmáron megtekintettük a Barcaság és Erdély legnagyobb, a Világörökség részét képező, szász templomerődjét. Az I. Nagy Lajos által épített Törcsvár – napjainkban, tévesen, Drakula váraként reklámozott erősség – meglátogatása is belefért a délelőttbe.  A délutánt Brassóban töltöttük, ahol a gótika legkeletibb építménye, a Fekete templom megcsodálását követően önállóan járhattuk be ezt a gyönyörű, nyüzsgő, színes, szász várost.

A haza vezető úton Déva váránál álltunk meg és végül 21 óra tájékán futottunk be a szolnoki Pelikán Hotel parkolójába. Az egész osztály nevében kijelenthetem, hogy élményekkel és hasznos (elsősorban történelmi) ismeretekkel és sok emberi kapcsolattal gazdagodva tértünk haza utunkról.